Lucia Suciu, edilul comunei, este revoltată de felul în care Compania de Transport Public (CTP) Cluj a anunțat creșterea prețurilor la bilete și abonamene pe ruta Cluj-Napoca – Chinteni. Anunțul publicat de companie pe pagina de Facebook lasă să se înțeleagă că această scumpire ar fi la inițiativa autorităților din Chinteni, iar primărița spune că acest lucru nu este adevărat și consideră că mesajul a fost postat astfel din motive politice, la Chinteni fiind singura administrație PSD dintr-o localitate învecinată cu municipiul Cluj-Napoca.
Iată mesajul complet trimis sub o formă oficială de Primăria Comunei Chinteni către CTP Cluj:
„Notificare prealabilă referitoare la articolul postat pe contul public de Facebook al dumneavoastră la data de 22.05.2025 intitulat ”Modificare tarife transport public metropolitan pentru UAT Chinteni”, prin care am luat la cunoștință cu neplăcută surprindere de comunicatul cu iz electoral prin care se induce publicului cititor al contului dumneavoastră ideea că recenta majorare a tarifelor de călătorie este ideea Executivului și Legislativului comunei Chinteni.
Prin conţinutul total lipsit de orice etică instituțională al informațiilor transmise se încearcă în mod evident culpabilizarea Primăriei comunei Chinteni şi a Consiliului Local Chinteni pentru modificările de prețuri ale biletelor de călătorie, trecându-se peste materialitatea și cronologia faptelor dar și peste prevederile contractuale ce stau la baza colaborării dintre instituțiile noastre şi care dovedesc o cu totul altă realitate decât cea prezentată publicului.
Colaborarea dintre Comuna Chinteni și Compania de Transport Public Cluj-Napoca se face în baza contractului de de delegare a serviciului de transport public local de călători nr. 42 din 29.12.2018, comuna Chinteni fiind membră a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară ”Asociația Metropolitană de Transport Public Cluj”.
Articolul 10 al.(5) din Legea nr. 51/2006 prevede faptul că: ”unitățile administrativ- teritoriale pot mandata asociațiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice, în condițiile stabilite prin actul constitutiv și statutul asociației, să exercite, în numele şi pe seama lor, atribuţiile, drepturile și obligațiile prevăzute la art. 8 alin. (3), art. 9 și art. 22 alin. (3) şi (4), cu excepția celor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. b)-d), f)-h) și art. 9 alin. (1) lit. d). Exercitarea atribuțiilor, drepturilor și obligațiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a), d^1), d^2), i)-k), art. 9 alin. (2) lit. g), art. 27, art. 29 alin. (2) și art. 30 alin. (5) este condiționată de primirea în prealabil a unui mandat special din partea autorităților deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociației”.
Între situaţiile care necesită acordarea unui mandat special, este și cea reglementată de prevederile art. 8 al.(3) lit.(d^2) din Lege, referitoare la aprobarea modificării contractelor de delegare a gestiunii. De asemenea art. 21, al.(1) din Statutul A.M.T.P.C prevede faptul că:,,hotărârile Adunării Generale, luate în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 16, al.(2), lit.(i-k), și art. 16, al.(3), lit.(a), nu pot fi votate de reprezentanții asociațiilor decât în baza unui mandat special acordat expres, în prealabil, prin hotărâre a autorității deliberative a asociatului al cărui reprezentant este”.
În baza acestor prevederi a fost adoptată Hotărârea nr. 5 din 29.04.2021 a A.M.T.P. Cluj prin care se acordă dreptul fiecărui UAT membru al Asociației de a analiza și a decide acordarea compensatiei de exploatare, sau majorarea de tarife de călătorie pentru serviciul public de transport călători de pe raza UAT Chinteni, urmând ca modificarea contractului de delegare a gestiunii să fie realizată potrivit HCL-urilor adoptate în acest sens de fiecare UAT membru.
La data de 21.05.2021 prin adresa nr. 3134, Compania de Transport Public Cluj a propus UAT Chinteni majorarea tarifelor de călătorie pentru plata compensațiilor din exploatare cu 39,14%, cu mult peste costul de exploatare de la acea dată, iar UAT a adoptat HCL nr. 154 din 09.06.2021, și HCL nr. 199 din 27.07.2021, de aprobare a acestor majorări, optand în avans aşadar, pentru această variantă alternativă de acoperire a costurilor, respectiv a compensațiilor din exploatare.
Din cauza acestor decizii și a majoråril tarifelor cu 39,14 % prețurile pentru călătoriile C.T.P. în zona de responsabilitate a UAT Chinteni s-au situat din anul 2021 între 9,5 şi 14 lei/călătorie, cu o medie de preț de 11,75 lei, peste costul de exploatare/km precizat de dumneavoastră şi printre cele mai mari din cadrul A.M.T.P. Cluj.
Pentru acest motiv am considerat neavenită suplimentarea acestor costuri cu alte de sute de mii de lei, sume pe care le-ati facturat ilegal în repetate rânduri în sarcina UAT Chinteni cu titlu de compensații pentru pierderile din exploatare, și v-am cerut de fiecare dată respectarea Legii și a prevederilor Hotărârii nr.5 din 29.04.2021 a membrilor Asociației Metropolitane de Transport Public privind dreptul fiecărei UAT membră de a analiza și a decide acordarea compensației sau majorarea tarifelor şi respectiv soluția adoptată şi comunicată de UAT Chinteni, prin HCL Chinteni nr. 154 din 09.06.2021 dar și stornarea de îndată a facturilor de compensare a cheltuielilor de exploatare.
Conform afirmaţiilor CTP din adresa nr. 2516 din 22.04.2021, cu toate că anterior acestei solicitări costurile erau acoperite din exploatare, iar solicitarea de plată a compensațiilor de exploatare a fost generată în anul 2021 de o situație excepțională, respectiv scăderea numărului de călători din cauza pandemiei de coronavirus, practica facturării acestor sume a devenit o regulă deși situația care a generat această soluţie nu se mai regăsește în prezent iar plata acestor sume este alternativă şi nu cumulativă cu cresterea preturilor biletelor de călătorie.
Revenind la situaţia prezentată de dumneavoastră în comunicatul din data de 22.05.2025, situația procedurală este identică cu cea prezentată mai sus, propunerea de majorare a preţului biletelor aparținându-vă ca urmare a refuzului justificat al Comunei Chinteni de a achita cumulativ cu precedenta majorare a tarifelor de călătorie descrisă deja, suma de 152.000 lei cu titlu de compensări pierderi din exploatare.
De asemenea, așa după cum ați prezentat în comunicatul subiectiv şi nedeontologic din data de 22.05.2025, actualizarea prețului biletelor de călătorie este prevăzută în cuprinsul O.U.G. nr. 154/2025 art. XXXVI, Hotărârea de Consilul Local nr. 135/19.05.2025 fiind o consecinţă a respectării prevederilor legale şi ale celor contractuale din partea Comunei Chinteni. De altfel aceste majorări ale preţurilor de călătorie au fost operate de către dumneavoastră în virtutea prevederilor legale menționate și în privința traseelor de pe raza altor UAT-uri membre ale Asociației de Dezvoltare Intracomunitară, aspect comunicat de dumneavoastră pe același cont de Facebook cu obiectivitatea necesară şi fără acuzele directe din comunicatul privind UAT Chinteni. Ne referim în acest sens la comunicatele din data de 23.04.2025 privind UAT Baciu şi UAT Săvădisla, şi din data de 05.05.2025 privind UAT Ciurila şi UAT Feleacu.
Nu cunoaştem care este motivul diferenței de abordare, dar putem bănui în mod legitim că apartenenţa primarilor acestor comune la alte partide politice agreate de Executivul UAT Cluj-Napoca ar putea fi un motiv alături de acceptul nelegal al acestora de a suporta cumulativ atât majorările de tarife ale biletelor de călătorie cât şi plata compensațiilor pentru pierderile din exploatare cu încălcarea prevederilor Hotărârii nr. 5 din 29.04.2021 a A.M.T.P. Cluj.
Ca o concluzie a celor prezentate vă rugăm să luați de îndată măsurile necesare pentru corectarea şi remedierea comunicatului dumneavoastră din data de 22.05.2025 privind UAT Chinteni conform realității faptelor și prevederilor legale și contractuale prezentate, dar şi de publicare a prezentului drept la replică, în caz contrar pentru apărarea drepturilor la imagine a Comunei Chinteni fiind nevoiți a apela la procedurile judiciare în acest sens.”